Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Om brugervenlighed Aktuelt Bøger Om DialogDesign
Test af brugervenlighed Ekspertvurdering TPI Design Standarder Foredrag og kurser Kvalitet Priser

Udvikling af organisation

Det er ikke nok at bruge de rigtige brugervenlighedsmetoder - og bruge dem rigtigt. Nogle steder i organisationen kan der være skepsis over for brugervenlighed, der opfattes som selvindlysende og derfor spild af tid.

Det er udmærket illustreret i det anonyme citat "Cowboy programmers don't need no stinkin' usability!"

Brugervenlighed og brugercentreret design skal indføres gradvis, sælges og endda forkyndes. Det tager tid, og for nogen tager det utålelig lang tid.

DialogDesign kan hjælpe med at opbygge en brugervenlighedsstab i din organisation og hjælpe med at formidle budskabet om brugervenlighed på en saglig, engageret og underholdende måde.

Hvis du vil indføre ægte brugercentreret design i din organisation, så start gradvis.

·       Start i det små

Giv de nødvendige ressourcer til motiverede projektgrupper. Undgå at tvinge nogen til at bruge ressourcer på brugervenlighed. Undgå flotte programerklæringer som "Nu satser vi fuldt på brugervenlighed" (se nederste afsnit i klummen til højre).

·       Test af brugervenlighed

Sæt brugervenlighed på dagsordenen ved at afholde en professionel test af brugervenlighed af et af jeres egne produkter. Afhold testen på et tidspunkt og sted hvor de fleste medarbejdere kan overvære den, f.eks. i et par af jeres egne mødelokaler. Sørg for simpelt videoudstyr, så interesserede kan overvære testen fra et nabolokale, hvor de kan komme og gå. Videooptagelser og test i et fjernt "usability lab" duer ikke.

·       Forkyndelse

Følg op på testen med saglig, engageret og underholdende formidling ("forkyndelse") af hvad brugervenlighed er, og hvordan man opnår det. Tag udgangspunkt i testresultaterne.

·       Ansæt brugervenlighedsspecialister

I længden går det ikke med udelukkende at bruge konsulenter. Sørg for at jeres brugervenlighedsspecialister er udadvendte, synlige og hjælpsomme. Undgå ethvert tilløb til "brugervenligheds-politi".

DialogDesign har stor erfaring i at hjælpe kunder i gang med et godt brugervenlighedsprogram.

 

 



Læs mere

·      Design - brugernes advokat

·      Udvikling af organisation

 

 

En firmapolitisk udfordring

Det tager tid og det kan kræve stor tålmodighed at modne en organisation med hensyn til brugervenlighed.

Brugervenlighed er også en firmapolitisk udfordring - og mange brugervenlighedsspecialister er helt uforberedte på det indviklede politiske spil omkring udvikling af brugergrænseflader i de firmaer de arbejder for.

Brugervenlighed må aldrig - ALDRIG - udarte til en politifunktion.

DialogDesign foretager gerne en vurdering af din organisations placering på "usability maturity" skalaen med gode råd om hvordan I kommer endnu højere op.

 

Citater om kvalitet og politik

When the boss says “quality is the most important thing” and then overrides the quality gates to force a shipment of a product to meet a deadline, we get it. Software developers are able to decode this situation quite correctly. We learn that what people say is what people say, but what people do is what is important to them.

-- Phillip G. Armour

 

Commitment is not doing what you want to do.  ...  Commitment is doing what you don’t want to do - because it is difficult, expensive, or inconvenient. In fact, the more you don’t want to do something, but continue doing it because you believe it to be the right thing to do, the more you are committed to it.

-- Phillip G. Armour

 



Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign