Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Om brugervenlighed Aktuelt Bøger Om DialogDesign
Test af brugervenlighed Ekspertvurdering Måling (TPI) Design Standarder Foredrag og kurser Kvalitet Priser

Test af brugervenlighed

En tænke højt-test af brugervenlighed afslører evt. alvorlige problemer, som brugere har med at anvende en dialog eller et produkt. Testrapporten beskriver disse problemer og indeholder forslag til løsning, så du kan få rettet fejlene.

Ved en test af brugervenlighed løser typiske brugere typiske opgaver med produktet under kyndig overvågning. Mens de løser opgaverne skal testdeltagerne så vidt muligt "tænke højt". Hvis vi f.eks. tester et forsikringsselskabs webside beder vi testdeltagerne om at købe en bilforsikring, som svarer til deres behov. Testdeltagerne arbejder med produktet én ad gangen i testsessioner af 30-90 minutters varighed.

DialogDesign kan teste dialoger på mainframe, pc, internet, apparater og automater. Vi kan også teste brugervenligheden af dokumentation og vejledninger.

Pris

Se prisoplysninger. DialogDesign kan normalt gennemføre en test af brugervenlighed på under 2 uger fra afgivelse af bindende ordre til levering af endelig rapport. Selve testen tager typisk 2 dage, hvor vi tester 6 til 8 deltagere i 90 minutter hver.

Vi oplærer eller vejleder gerne dine medarbejdere, så I på lidt længere sigt selv kan udføre test af brugervenlighed.

En test er særlig velegnet i følgende situationer:

·       Brugervenlighed er en kritisk succesfaktor

f.eks. fordi produktet er i stærk konkurrence, eller produktet skal anvendes af brugere, som der ikke er mulighed for at undervise.

·       Du ønsker en neutral vurdering af kvaliteten af en dialog,

som er udviklet for dig af en underleverandør. DialogDesign hjælper med at opstille kriterier for brugervenlighed. Bagefter kontrollerer vi, om kravene er opfyldt.

·       Dialogen skal være så effektiv som mulig,

fordi produktet skal anvendes mange gange daglig.

·       Udviklerne er tøvende over for nytteværdien af godt dialogdesign.

En betydelig værdi af testen ligger i den oplevelse, som udviklerne får, når de overværer testen og ser brugernes problemer.

Hvorfor vælge DialogDesign?

·       Erfaring og anerkendt ekspertise

Vores erfaring er din sikkerhed for kvalitetsarbejde. Vi har dokumenteret erfaring fra hundredvis af test, interviews, osv. Vi har kun konsulenter med mindst 20 års erfaring. Enhver kan kalde sig usability ekspert. Rolf Molich er den eneste dansker - og en af de meget få europæere - som jævnligt bliver indbudt til at holde betalte foredrag og kurser i USA om brugervenlighed og specielt test af brugervenlighed.




Læs mere

·      Test af brugervenlighed

·      Sådan foregår en test af brugervenlighed

·      Test af brugervenlighed - tilpasning til dine behov

·      Træning i test af brugervenlighed

 

 

Krav til den professionelle testleder

Ved en test af brugervenlighed interesserer vi os primært for brugerens adfærd. Brugerens meninger er mindre interessante. Derfor forholder den professionelle testleder sig så passivt som muligt under testen og undgår diskussioner med testdeltageren.

De vanskeligste dele af en tænke højt-test af brugervenlighed er at:

·      Formulere korrekte og typiske testopgaver

·      Gennemføre testsessionerne korrekt uden skjult hjælp til testdeltagerne

·      Foreslå nyttige og brugbare ændringer

·      Sælge testresultaterne til udviklingsteamet, så testresultaterne bliver omsat til praksis.

Det kan du lære mere om ved DialogDesigns træning og kurser.

 



Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign