Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Om brugervenlighed Aktuelt Bøger Om DialogDesign
Test af brugervenlighed Ekspertvurdering Måling (TPI) Design Standarder Foredrag og kurser Kvalitet Priser

Måling - Task Performance Indicator - TPI

"You can't manage what you don't measure"

Du kan kun styre din webudvikling, hvis du systematisk måler hvor lang tid det tager at udføre de vigtigste arbejdsopgaver (tasks) på dit intranet eller dit websted.

Vi hjælper dig med at forbedre den tid det tager for brugere at udføre de vigtigste arbejdsopgaver. Vi udarbejder et scorecard for hvor effektivt dit intranet eller websted er for dine brugere.

Først foretager vi en måling, der fastlægger udgangspunktet. Derefter opstiller vi generelle og opgavespecifikke forbedringsforslag. Når du har implementeret forbedringsforslagene helt eller delvis, måler vi igen for at eftervise, at forbedringerne virker.

Eksempel: Vores målinger kunne vise, at det i gennemsnit tager dine brugere 35 sekunder at finde telefonnummeret på en kollega via intranettet. På grundlag af vores erfaring anviser vi en forbedringsmulighed, så tiden kan bringes ned på 12 sekunder. Når I har implementeret vores forbedringsforslag eller jeres eget alternativ, måler vi igen. På denne måde kan I objektivt måle om I får valuta for jeres udviklingskroner.

For at opnå en rimelig statistisk sikkerhed gennnemfører vi målinger med 15-20 brugere. Vi beder hver bruger løse 10-20 opgaver så hurtigt som muligt under realistiske vilkår og under kyndig overvågning. Det tager 30-90 minutter for hver bruger.

Vores rapport giver dig:

  • Brugerens gennemsnitlige tid for at løse realistiske, hyppigt forekommende opgaver

  • Procentdel af brugere som løste opgaven korrekt ("success rate")

  • Procentdel af brugere som oplevede "katastrofer", dvs. de fandt et forkert svar, men de troede at det var korrekt (katastrofeprocent).

  • "Task Performance Indicator" (TPI) - ét tal som sammenfatter ovenstående tre målinger.

  • Realistiske forslag til en væsentlig forbedring af TPI (hvis muligt). Du får både generelle og opgavespecifikke forslag.

Du kan bruge DialogDesigns målerapport til:

  • Systematisk at måle effekten af dine tiltag på brugervenlighedsområdet.

  • Belønne de medarbejdere, der er ansvarlige for arbejdsopgaver, hvis TPI udviser stor fremgang. Du belønner altså på grundlag af objektive målinger - ikke tilfældige, subjektive meninger.

Læs mere på www.Customercarewords.com. Her kan du læse Gerry McGoverns beskrivelse af metoden. Gerry McGovern fra Customer Carewords har udtænkt metoden. Rolf Molich fra DialogDesign har udviklet og implementeret den.





Måling

Sådan adskiller DialogDesigns TPI sig fra andre målemetoder:

·      Ledelsesværktøj - ledelse via måling

Vores målemetode er en forudsætning for "task management", dvs. styring på grundlag af hyppige brugeropgaver.

·      Letforståelig TPI som samler alle resultater i ét

Vi samler alle måleresultater for hver opgave i ét brugervenligt resultat, som er nemt at styre efter.

·      Beregning af potentielle tidsbesparelser

For hver opgave beregner vi den potentielle gevinst ved at erstatte den nuværende løsning med en bedre løsning.

·      Måling af "Katastrofer" og opgaver, som brugere opgiver

Du får mål for antal tilfælde hvor brugere fandt et forkert svar, og hvor brugere opgav.

·      Forslag til optimalt opgaveforløb

Vi foreslår realistiske ændringer på dit websted, som giver væsentlige, målelige effektivitetsforbedringer.



Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign