Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Produkter Aktuelt Bøger Om DialogDesign
De fem gyldne regler Designregler Testrapporter Artikler CUE (Comparative Usability Evaluation) Nyttige links

Om brugervenlighed

DialogDesign stiller gratis noget af sin viden om brugervenlighed til rådighed på dette websted:

·       Hvad er brugervenlighed? (se nedenfor)

·       Udviklingsstrategi - De fem gyldne regler

·       Sælg brugervenlighed internt - Udvikling af organisation

·       Designregler for gode dialoger

·       Eksempler på brugervenlige testrapporter

·       Test dig selv (på engelsk)

·       Artikler

·       CUE (Comparative Usability Evaluation)

·       Nyttige links til websteder om brugervenlighed

Hvad er brugervenlighed?

Et brugervenligt produkt er

·       Nyttigt

Egnet til at løse de opgaver, som brugere ønsker at løse.

·       Let at lære

Indlæringstiden er den tid det tager brugere at lære at løse bestemte opgaver ved hjælp af produktet.

·       Let at huske

Genindlæringstiden er den tid det tager brugere, som har været væk fra produktet eller som kun anvender det en gang imellem, at løse bestemte opgaver.

·       Effektivt at bruge

Effektiviteten er den hastighed hvormed brugere løser bestemte opgaver i forening med produktet. Effektiviteten afhænger bl.a. af dialogens udformning, svartid, fejlhyppighed og kvaliteten af fejlmeddelelser.

·       Rart at bruge

Den subjektive tilfredshed er den tilfredshed med produktet som brugere udtrykker i professionelle spørgeskemaer eller interviews.

Det interessante ved netop disse egenskaber er, at de kan måles objektivt, f.eks. med stopur eller spørgeskema.

Brugervenlighed kan også måles som antallet af katastrofer set fra brugerens synspunkt. Jo færre katastrofer desto højere brugervenlighed. Læs mere i bogen Brugervenligt webdesign.

Sådan opnår du brugervenlighed

·       Lyt til og forstå brugeres behov, arbejdsgange, færdigheder, ordforråd, vaner osv.

·       Kontrollér, at I har forstået brugerne korrekt.

·       Omsæt jeres viden om brugere til praksis, så den kommer til udtryk i de produkter de skal bruge.

·       Inddrag brugere aktivt i designet.

·       Lav iterativt design, hvor I veksler mellem design og test.





Kvantitative og kvalitative undersøgelser

De fem punkter i definitionen i venstre side (Nyttigt, Let at lære, osv.) stammer fra ISO 9241 standarden. De kan alle måles, f.eks. med stopur eller spørgeskema.

Det er dog sjældent, at DialogDesign foretager kvantitative undersøgelser. Kvantitative undersøgelser er nyttige men kostbare. De fleste af vores undersøgelser er kvalitative.

Metoden der måler brugervenlighed ved at tælle de fundne katastrofer, er opfundet af Rolf Molich. En praktisk anvendelig definition af "katastrofe" finder du i bogen Brugervenligt webdesign.


Derfor er måling nyttig
 

You can't manage what you don't measure

-- Tom DeMarco

 



Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign