Anmeldelser af Brugervenligt webdesign

Indhold af denne side:

·       Alt om Data, oktober 2003, Lau Dybbro

·       Lektørudtalelse, Thorkild Brunsborg

·       Kommunikationsforum.dk

Anmeldelse i Alt om Data nr. 10, oktober 2003, af 2. udgave:

Det brugervenlige webdesign af Lau Dybbro

I Rolf Molichs bog om det brugervenlige webdesign er vægten netop lagt på den meget forsømte brugervenlighed. Bogen udkommer i sin 2. udgave, men med enkelte ændringer og rettelser er bogen blevet ajourført og bragt videre med udviklingen.

En ting er, at teknikken virker, men grundlæggende handler det jo om at gøre brugerens færden let og gnidningsløs, så man ubesværet, og på en tilladelig logisk måde, kan gebærde sig og udnytte den service, som nettet tilbyder. Det er stadigvæk for ofte, at vi lave dumme fejltagelser, og er nødt til at klikke tilbage for at gentage en rutine – blot for én dum misforståelses skyld.

Der skal rykkes i mange forskellige tråde for at få en service eller budskab til at fungere, og forfatteren har med sin meget logiske og eftertænksomme fremgangsmåde gjort dette meget klart igennem bogens kapitler. På et dansk, der er til at forstå gør Rolf Molich os det også klart, at som udgangspunkt må man tænke som en bruger, da det er på deres præmisser navigeringen foregår.

På 190 sider bliver læseren ført igennem en række – men aldrig nok gentaget – basale regler om kommunikation, støttet af talrige eksempler, hvor det er designet, videreformidlingen af budskabet samt eftertænksomheden, der lægges vægt på. Det kommer man som bekendt ikke sovende til. Der er mange ting at tage højde for, og det ville kræve mange analyser samt opfølgning for at kunne skabe et brugervenligt design. Men her kommer bogen læseren til hjælp med en række eksempler på, hvilke krav man bør stille til et website, og de måder man kan forebygge fejltagelser. Den berømte harmoni, der skal opnås mellem funktionaliteten og selve det grafiske design af indholdet, får læserne serveret på et sølvfad. Her drejer det sig om brugervenlighed med brugeren i centrum. Budskabets og enkelthedens hvem hvad hvor ville være en god beskrivelse af værket.

Bogen henvender sig efter min mening til alle, der beskæftiger sig med enten design, indhold eller vedligeholdelse af websites. Men vil man lære at kunne skabe på en brugervenlig måde, så er bogen en absolut nødvendighed. Det er også en populær bog, der er solgt i over 25.000 eksemplarer.

Copyright Alt om Data. Gengivet med tilladelse.

tilbage til toppen

Lektørudtalelse af Thorkild Brunsborg (om 1. udgave):

Nørderne vil græmmes: små 200 sider om webdesign, uden at der i teksten gengives én eneste HTML-kode, og der er faktisk næsten ingen edb-slang heller. Det er tydeligvis forfatterens hensigt at hjælpe marketingsfolk og kundebetjenerne til også at få indflydelse på, hvordan private og offentlige virksomheders hjemmesider skal se ud. For, som han flere gange påpeger, så er de potentielle benyttere som regel mennesker, der ønsker hurtige, høflige og præcise oplysninger om virksomhedens aktiviteter. Og disse mennesker er udstyret med beskedne computere og almindelige modems (og telefonregninger), mens webdesignere oftest selv benytter markedets stærkeste pc'ere og faste internetopkoblinger. Så de har en tendens til at lade hjemmesiderne - og disses budskaber - drukne i tung grafik, som den almindelige kunde ikke har råd til at vente på at få downloadet. Jeg synes ikke, at der er meget nyt i bogen, men der er megen sund fornuft og mange let anvendelige tips til, hvordan man får forbedret sin kommunikation med brugerne. Forgængeren Brugervenlige edb-systemer er kommer i flere oplag, senest i 1999. Jeg vil gætte på, at det samme kan overgå denne titel.

tilbage til toppen

www.kommunikationsforum.dk skriver om 1. udgave:

Brugervenligt webdesign af Rolf Molich.

Molich har her begået en meget lettilgængelig og praktisk orienteret bog om brugervenlighed. Den giver en god gennemgang af de grundlæggende principper for brugervenlighed og dækker hele spektret fra udviklingsstrategi over analyse til design og evalueringsteknikker. Når et website skal opbygges, kan bogen være god at have ved hånden. Bogens værktøjer sikrer, at brugeren er i fokus. Mens klare og brugbare regler kan være nyttige, når man skal udvikle eller evaluere et website. Bogen er skrevet til alle, der arbejder med design, programmering, test og vedligeholdelse af websites.

Vurdering
En fortrinlig bog for praktikere, der ønsker en let introduktion til brugervenlighed. Bogen tilbyder en række værktøjer i arbejdet med at designe og evaluere websites. Den er meget anvendelig, men der er ikke meget nyt at hente i bogen. Desuden mangler bogen en teoretisk baggrund for de opstillede regler. Læs mere om bogen [på DialogDesigns websted].

Teoretisk vurdering: Bogen er meget lidt teoretisk funderet og uden teoretisk nyt inden for emnet.

Praktisk vurdering: En praktisk håndbog med mange gode eksempler.

tilbage til toppen