Dialog Design DialogDesign ved Rolf Molich English English Dansk Dansk
DialogDesign, Skovkrogen 3, 3660 Stenløse, Denmark, dialogdesign@dialogdesign.dk, +45 4717 1731
Produkter Aktuelt Bøger Om DialogDesign
De fem gyldne regler Designregler Testrapporter Artikler CUE (Comparative Usability Evaluation) Nyttige links

Designregler

Det er billigt og effektivt at forebygge brugervenlighedsproblemer ved at overholde nogle enkle designregler. Sørg for, at udviklerne kender og overholder disse regler for brugervenligt design.

De regler, som efter DialogDesigns erfaring giver størst udbytte, er:

1.   Sæt brugeren i centrum

Giv brugere en god og effektiv betjening på webstedet. Hvis 80% af brugerne f.eks. efterspørger en bestemt oplysning, så placér denne oplysning på en fremtrædende plads på forsiden.

2.   Tal brugernes sprog

Tal et dansk, som typiske brugere forstår. Undgå edb-slang og fagsprog. Brugere kan heller ikke lide smarte vendinger og ordspil ("teasere"), specielt i menupunkter, dvs. i forbindelse med navigation.

3.   Gør brugerens muligheder synlige

Vis brugere hvilke muligheder der er, og hvad de skal gøre. Brugere har en begrænset hukommelse - og den kan ikke rumme koder, forkortelser, placeringer af nødudgange osv. Derfor skal alt fremgå enten direkte af skærmbilledet eller af oplysninger, som brugere med få, enkle og standardiserede betjeningstrin kan få frem på skærmen.

4.   Fortæl hvad der sker

Fortæl brugeren i et klart og forståeligt sprog hvad der foregår. Brugere forventer en tilbagemelding på kritiske funktioner og funktioner som tager mere end ca. 10 sekunder.

5.   Vær hjælpsom når der er problemer

Meddelelser - specielt fejlmeddelelser - skal være forståelige, konstruktive, præcise, synlige og høflige.  Meddelelser som "Ulovligt input", ”Noget gik galt” og ”Microsoft server error EC08-889F” opfylder ikke disse regler.

Læs mere om designregler i bogen Brugervenligt webdesign.

Forebyggende designregler indføres bedst gennem kurser, forebyggende reviews og en dialogstandard.

 





Eksempel på designreglen
"Sæt brugeren i centrum"

Eksempel på designreglen "Sæt brugeren i centrum".

Her er to udformninger af forsiden til et websted med den samme grundlæggende arbejdsopgave: Lej en bil.

·      Avis forside sætter brugeren i centrum. Brugeren kan gå direkte i gang med den vigtigste arbejdsopgave: Reservér en bil, eller find ud af hvad det koster at leje den bil jeg har brug for.

·      Forsiden på Lej Et Ligs websted er knap så brugercentreret. Her er den primære fokus på "Hvis du vil læse lidt mere om os?", som sætter virksomheden i centrum, og "Vil du leje bil i Århus eller København?"


Flere velunderbyggede designregler
 

www.usability.gov/pdfs/ guidelines.html

 



Hjem    Om brugervenlighed    Produkter    Aktuelt    Bøger    Om DialogDesign